Maar gezien de onzekere marktomstandigheden onthield Sligro zich van het geven
van een verwachting voor het hele jaar. De resultaten lagen in lijn der
verwachting van analisten.
Zelfde omzet, kleinere organisatie
Het bedrijf wist een nagenoeg gelijke omzet te behalen ten opzichte van een
jaar eerder, maar met een kleinere organisatie. Sligro stootte vorig jaar
een deel van zijn supermarkten af. Bovendien vielen de verkopen voor de
paasdagen vorig jaar in het eerste kwartaal.
Lichte daling omzet
In totaal kwam de omzet uit op 518 miljoen euro, 0,4 procent minder dan in de
eerste drie maanden van 2008. De groothandelsdivisie was goed voor een omzet
van 338 miljoen euro, 3,1 procent meer dan een jaar eerder. De omzet van de
supermarktdivisie kwam ruim 6 procent lager uit dan een jaar eerder op 180
miljoen euro.
Groei omzet supermarkten
De groei van de identieke consumentenomzet, de verkopen op vergelijkbare
basis, kwam uit op 4,9 procent. De eigen winkelformule EM-Té realiseerde een
groei van 5,8 procent en Golff, dat door zelfstandige ondernemers wordt
gerund, behaalde een groei van 2,8 procent.
Volgens analist Richard Withagen zijn deze groeicijfers "geruststellend"
vergeleken met een marktgroei van iets meer dan 2 procent. Hij noemde de
gepresenteerde cijfers "bemoedigend", maar hij verwacht wel dat de markten
waarbinnen Sligro actief is komend jaar verder onder druk komen te staan.
Succes door promoties en verbeteringen
Naar eigen zeggen is de groei te danken aan succesvolle promotieacties en
verbeteringen die Sligro doorvoerde. Het bedrijf wil de twee
supermarktformules samenvoegen en onder de formule EM-Té laten opereren.
Niet rendabele winkels zullen worden afgestoten. Het gaat om ongeveer 15
procent van de totale supermarktomzet. De verbeteringen moeten op termijn
leiden tot een winstmarge van 3 tot 3,5 procent.
Masterplan om crisis te doorstaan
Uitvoering van dit zogeheten 'Masterplan' zal in de eerste zes maanden van dit
jaar leiden tot "enige eenmalige lasten", aldus Sligro in het persbericht.
Een bedrag werd niet genoemd. Wel verwacht Sligro dat de naar eigen zeggen
"sterke financiële positie" verder zal verbeteren.
De economische neergang heeft volgens Sligro meer negatief effect op de
groothandeltak dan op de supermarkten. "Sommige sectoren van de horeca staan
duidelijk onder druk. In dat licht beschouwen wij onze groeicijfers als
solide." Niettemin is het duidelijk dat de groei aan het vertragen is, aldus
analist Fernand de Boer van Petercam.
Aandeel stijgt
Het aandeel noteerde een uur na de openingsbel 2 procent hoger. Op dat moment
stond de AEX 0,4 procent in de min. Sligro zal de halfjaarresultaten
publiceren op 16 juli.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl